Patricia

Patricia

zaterdag 12 mei 2018

De kleur 'Cheddar' in quilts

Toen ik eenmaal besloten had om deze quilt te maken,
(de originele Mariner's Compass Quilt uit ca. 1850, 
is tegenwoordig in het bezit van de familie Polak in Amsterdam),
ben ik goed gaan kijken wat deze quilt nou zo bijzonder maakt.


Er zitten vele kleuren in, maar het meest opvallende vond ik het 
geeloranje of lichtoranje kleurtje, dat in enkele Kompassen zit.

Hoewel het maar in 4 kompassen zit
(in een 5e zit een lichtere kleur geel)
 voegt het naar mijn mening echt iets vrolijks toe aan de hele quilt.

Het grappige is dat,
 ook al is het naar verhouding met de rest van mijn verzameling stoffen 
maar een kleine hoeveelheid stof,
het er qua kleur toch helemaal bovenuit 'piept'.

Dat klopt met wat ik ooit hoorde van een medequiltster 
die me vertelde dat je erg moest uitkijken met geel
en me adviseerde dat je het maar
 maximaal voor 10% moest gebruiken in een quilt.



Het werken aan deze quilt 
brengt herinneringen bij me naar boven 
aan mijn bezoek in oktober 2013 aan het Quilt Museum in Lowell,
lang voordat ik de Mariner's Compass Quilt van de familie Polak zag.


Er was daar toevallig een tentoonstelling 
die gewijd was aan de kleur Cheddar in Antieke Quilts.































Destijds was het voor mij gewoon een kleur 
die je kunt gebruiken naast alle andere kleuren 
die je kunt gebruiken in een quilt.

Ondertussen denk ik daar wel iets anders over:
als ik me namelijk voor probeer te stellen 
hoe mijn Kompas Quilt er uit zou zien zonder deze kleur
dan zou ik echt 'iets' missen.


Hieronder nog een stukje geschiedenis
(de originele Engelse tekst vind je daarna in een link)

In de onderstaande link wordt ingegaan op 
wat Pepper Cory in de Quilters Newsletter in 2014
 zegt over de kleur 'Cheddar':

"Voor ongeveer 1990 werd de kleur Cheddar 
gewoon 'helder oranje' of  'goud' genoemd.

Het was vaak te vinden in 'country quilts' 
en in quilts van de Pennsylvania Dutch
 en quilts van de Zuidelijke Staten.
Sommige US-immigranten kenden de kleur al 
uit andere vakgebieden dan quilts, 
bv. de Pennsylvania Dutch gebruikten deze kleur
 ook al bij het verfwerk van hun meubels.

De kleur lichtoranje verlevendigt andere, wat saaiere, kleuren.

Tegen het eind van de 19e eeuw
 was de interesse in deze  Quilts gegroeid
tot het ten tijde van de Depressie (1910-1935) 
een meer pastel oranje werd. 
Vaak werd het dan gecombineerd met lavendelpaars.

In de jaren '60 en '70 werd de kleur heel hip, 
waarna het daarna weer veel minder werd gebruikt.

Tot de vroege jaren van 2000 aanbraken en 
Sandra Mitchell overleed en een grote collectie Cheddar Quilts naliet.
De term 'Cheddar' werd door verkopers van Antieke Quilts 
liever gebruikt dan het gewoner klinkende 'licht-oranje'.
Het klonk mooier en klonk huiselijker.

Tegenwoordig wordt de kleur weer als heel hip gezien.
Hij wordt dan gecombineerd met grijs, diverse tinten blauw, olijfgroen, 
helder roze en tegen een witte achtergrond gemaakt 
om het er fris uit te laten zien. "


Groetjes, Patricia


13 opmerkingen:

  1. Het is een aparte warme kleur en ik mag het graag zien. Het gekke is dat ik eigenlijk een "hekel" aan oranje heb maar cheddar kan ik wel mooi vinden. Groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, het sprankelt echt! Inderdaad, de kleur cheddar of geel vind ik overheersen als je teveel ervan gebruikt, dit is precies goed wat jij gebruikt in je kompas-quilt. Mooie foto's van de tentoonstelling laat je zien, interessant de link die je hier plaats.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juist het cheddar in je compassen maken ze zo intrigerend! Het voegt echt iets toe, maar je moet wel met kleur durven spelen. Gelukkig doe je dat, en dat doe je goed. Je ziet de kleur ook in veel oude samplers. Ik ben er dol op!
    Geniet van het weekend, en tot blogs, Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je deze kennis over de cheddar gele kleur deelt. Ik wist er al van, maar interessant om nog eens te lezen. En dan die mooie quilts. Dank voor deze! Fijne zondag!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat een heerlijke quilts
    zag ik voorbij komen,
    Ben er benieuwd naar dat mooie geel in je volgende Quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessante blogpost. Zelf vind ik cheddar echt geweldig als ik het zie, maar is idd moeilijk aan te komen hier. En 10%? Ik ben niet zo van de regeltjes, gewoon gebruiken wanneer, waar en hoeveel je denkt dat leuk en mooi is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben dol op een vleugje cheddar hier en daar. En ook heb ik nog zo'n plaatje liggen van een cheddar quilt met blauwe blokken, een antieke die ik (ooit) nog eens wil maken.
    Interessante uitleg Patricia!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Piep je hebt helemaal gelijk, het maakt het of het kraakt het.. knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is Prachtig!! Idd heel mooi maar zeker niet teveel gebruiken... ik heb mijn eerste gele en oranje gele stofjes ook 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verhaal, was in dezelfde tijd in hetzelfde museum in Lowell, met de trein uit Boston terwijl manlief op een Congres zat... vind geel en oranje en dus cheddar echt super in quilts en gebruik het bijna altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Patricia, I am so happy to have found you. The Compass quilt looks really difficult but what a super job on that block. Interesting words on colours in quilts and beautiful photos. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Way leuk ( toevallig ...) dat ik dit nu pas (op deze manier0 bijn jou leses en zie ...
    En alleen door een reaktie van iemand over de vraag van een kleur op mijn blogbericht :o)
    Iemand vroeg om geel en dacht al dat ik de kleur niet gebruik ...nu ga ik er extra op letten :o))
    Bedankt voor het delen van deze mooie antieke quilts !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...